Luxury clothing: a mirror of gay consumers sexual option?

Joyce Gonçalves Altaf, Irene Raguenet Troccoli, Christiane Bara Paschoalino, Maria Angélica Luqueze
DOI: https://doi.org/10.5329/RECADM.20121101010

Texto completo:

Artigo

Resumo

Through a qualitative exploratory research, the present paper investigates the behaviour of Brazilian gay consumers as to their luxury clothing consumption, assuming that this behaviour might help the construction of their self-concept once those products reflect their sexual option. A bibliographical review is followed by the results for in-depth interviews with 12 gay men, and completed with the use of a semantic scale that measures the interviewees’ self-concept and luxury clothing concept. An examination of the results is followed by their implications, indicating that the self-concept directly influences the male gay’s buying behaviour in this market.

 


Palavras-chave

Gay consumers; Luxury clothing consumption; Self-concept construction; Buying behaviour


Compartilhe


Referências


Allérès, D. (2000) Luxo...estratégias, marketing. Rio de Janeiro: FGV.

Amui, I. C. (2006) Comportamento do consumidor de cosméticos de luxo: um estudo exploratório. 2006. 112 f. Dissertação (Mestrado em Administração) - Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro.

Baudrillard, J. (1973) O sistema dos objetos. São Paulo: Perspectiva.

Baudrillard, J. (1981) A sociedade de consumo. Lisboa: Edições 70.

Belk, R. (1988) Possessions and the extended self, Journal of Consumer Research, 15, 139-168.

Bourdieu, P. (1981) Distinction: a social critique of the judgement of taste. Cambridge: Harvard University Press.

Bourdieu, P. (1983) Gosto de classe e estilos de vida. In Ortiz, R. (Org). Pierre Bourdieu: Sociologia. São Paulo: Ática.

Bowes, J. E. (1996) Out of the closet and into the marketplace: meeting basic needs in the gay community. In Wardlow, D. L. (ed.) Gays, lesbians, and consumer behaviour: theory, practice, and research issues in marketing. New York: Harrington Park, p. 219-244.

Campos, R., Suarez, M. & Casotti, L. (2005) Possibilidades de contribuição da sociologia ao marketing: itinerários de consumo. Paper presented at II Encontro de Marketing da ANPAD. Rio de Janeiro.

Carrieri, A. De P.; Sarsur, A. M. Percurso semântico do tema empregabilidade: um estudo de caso em uma empresa de telefonia. Paper presented at XXVI Encontro Nacional de Programas de Pós-Graduação em Administração, Salvador.

Castarède, J. (2005) O luxo – os segredos dos produtos mais desejados do mundo. São Paulo: Barcarolla.

Cavallet-Mengarelli, A. P. R. (2008) Interações entre autoconceito e personalidade da marca nas representações de consumo de adolescentes. 187f. Dissertação (Mestrado em Administração) –

Universidade Federal do Paraná. Curitiba.

Chaplin, L. N. & John, D. R. (2005) The development of self. Brand connections in children and adolescents. Journal of Consumer Research, 32, 119-129.

Constâncio, J. R. (2007) Branding e mercado GLS: um encontro de valor. Paper presented at Simpósio Brasileiro de Gestão de Negócios Portuários, Santos.

Csikszentmihalyi, M. (2000) The costs and benefits of consuming, Journal of Consumer Research, 27.

D’Angelo, A. C. (2004) Valores e significados do consumo de produtos de luxo. 209 f. Dissertação (Mestrado em Administração) – Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Porto Alegre.

Deloizer, M. W. & Rodrigue, J. (1996) Marketing to the homossexual (gay) market: a profile and strategy implications. In Wardlow, D. L. (ed.) Gays, lesbians, and consumer behaviour: theory, practice, and research issues in marketing. New York: Harrington Park, p. 203-212.

Doron, R. & Parot, F. (1998) Dicionário de psicologia. São Paulo: Ática.

Escalas, J. E. & Bettman, J. R. (2005a) You are what they eat: the influence of reference groups on consumers’ connections brands. Journal of Consumer Psychology. 13 (3), 339-348.

Escalas, J. E. & Bettman, J. R. (2005b) Self-construal, reference groups, and brand meaning. Journal of Consumer Research. 32.

Faria, A. A. M. de. Sobre germinal: interdiscurso, intradiscurso e leitura. 2001. Tese (Doutorado em Lingüística) – Universidade de São Paulo, São Paulo.

Faria, A. A. M.; Linhares, P. T. F. S. O preço da passagem no discurso de uma empresa de ônibus. In Machado, I. L. (Org.). Análises de discursos: sedução e persuasão. Belo Horizonte, NAPq Fale/UFMG, 1993. (Caderno de Pesquisa, 13).

Gaskell, G. (2004) Entrevistas individuais e grupais. In: Bauer, M. W. & Gaskell, G. Pesquisa qualitativa com texto, imagem e som- um manual prático. 3. ed. Petrópolis: Vozes.

Grubb, E. L. & Grathwhohl, H. L. (1967) Consumer self-concept, symbolism and market behaviour: theoretical approach. Journal of Marketing. 31.

Haie, V. (2002) Donnez-nous notre luxe quotidien. Paris: Gualino.

Hawkins, D. L., Mothersbaugh, D. L. & Best, R. J. (2007) Comportamento do consumidor: construindo a estratégia de marketing. Rio de Janeiro: Elsevier.

Hirschman, E. (1986) Humanistic Inquiry in marketing research: philosophy, method and criteria. Journal of Marketing Research, 32.

Hirschman, E. & Holbrook, M. (1982) Hedonic consumption: emerging concepts, methods and propositions.

Journal of Marketing, 46 (3), Summer

Holbrook, M., Block, L. & Fitzsimons, G. (1996) Personal Appearance and Consumption: a framework for descriptive and prescriptive analysis. Consumption, Markets and Culture, 2 (1), 1-55.

IBGE – Instituto Brasileiro de Geografia Estatística. (2007)Disponível em: .

Acesso em: jan. 2008.

Ipsos Marplan (2006) Disponível em: http: . Acess in feb.2008.

Kates, S. M. (1998) Twenty million new customers! Understanding gay men’s consumer behaviour. New York: Harrigton Park.

Kubo, A. T. V. Aspectos do discurso jornalístico sobre a luta pela terra. 2003. Dissertação (Mestrado em Estudos Lingüísticos - Análise do Discurso) – Universidade Federal de Minas Gerais,Faculdade de Letras, Belo Horizonte.

Lipovetsky, G. & Roux, E. (2005) O luxo eterno: da idade do sagrado ao tempo das marcas. São Paulo: Cia das Letras.

Lukenbill, G. (1999) Untold Millions: secret truths about marketing to gay and lesbian consumers. New York: Harrington Park Press.

Malhotra, N. K. (1981) A scale to measure self-concepts, person concepts, and product concepts. Journal of Marketing Research, publicado pela American Marketing Association; reimpresso com permissão, nov., p.462.

McCracken, G. (1986) Culture and consumption: a theoretical account of the structure and movement of the cultural meaning of consumer goods. Journal of Consumer Research, 13.

Miranda, A. P. C. (1998) Comportamento de Consumo em Vestuário de Moda Feminina: Análise Exploratória. Dissertação de Mestrado em Administração de Empresas, Universidade Federal do Paraná.

Nunan, A. (2003) Homossexualidade: do preconceito aos padrões de consumo. Rio de Janeiro: Caravansarai.

Rocha, E. (1984) O que é etnocentrismo. São Paulo: Brasiliense.

Rocha, E. (1995) Sociedade do sonho: comunicação, cultura e consumo. Rio de Janeiro: Mauad.

Reed II, A. (2002) Social Identity as a useful perspective for self-concept-based consumer research. Psychology & Marketing, 19 (3), 551-564.

Richins, M. L. (1991) Social comparison and the idealized images of advertising. Journal of Consumer Research, 18.

Rosenberg, M. (1979) Conceiving the Self. New York: Basic Books.

Ross, I. (1971) Self-concept and brand preference. Journal of Business of the University of Chicago, 44 (1).

Schenk. C. T. & Holman R. H. (1980) A Sociological Approach to Brand Choice: The Concept of Situational Self-Image. Advances in Consumer Research. 7, 610-614.

Sirgy, M. J. (1982) Self-concept in consumer behaviour: a critical review. Journal of Consumer Research, 9 (3).

Sivadas, E.; Machleit, K.A. A scale to determine the extent to object incorporation in the extended self. In: Park, C. W.; Smith, D. C. (ed.). Marketing theory and applications, 5, Chicago: American Marketing Association, 1994.

Slater, D. (2002) Cultura do consumo e modernidade. São Paulo: Nobel.

Soares, J. C. (2000) O Dinheiro Que Ousa Dizer o se Nome: o Mercado GLS e suas repercussões. 2000. 96 f. Monografia de Conclusão de Curso. UFF, Departamento de Comunicação Social, Rio de Janeiro.

Solomon, M. (1983) The role of products as social stimuli: a symbolic interactionism perspective. Journal of Consumer Research, 10 (3).

Solomon, M. (2002) O comportamento do consumidor: comprando, possuindo, sendo. 5. ed. Porto Alegre: Bookman.

SPTuris (2007). Documento interno da empresa. Acess in march 2007.

Twitchell, J. (2000) In defense of materialism. Across the board, March.

Veblen, T. (1899) A Teoria da Classe Ociosa. New York: MacMillan.

Vigneron, F. & Johnson, L. (2004) Measuring perceptions of brand luxury. Journal of Brand Management, 11 (6), 484-506.

Wattanasuwan, K. (2005) The self and symbolic consumption. The Journal of American Academy of Business, 6 (1), 179-184.




Licença Creative Commons
Esta obra está licenciada sob uma licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional.